Elard Pijnaken: Puber & morele opvoeding

Grenzeloos puberen

‘Zijn of niet zijn, daar gaat het om. Ik wil weten of het beter is het wispelturig lot tegen je kop te laten beuken of je zwaard te heffen tegen zeeën waarin je verdrinkt?’

William Shakespeare.

Pubers: een hunkerend lijf en een ongenuanceerd oordeel over henzelf, over anderen, over de wereld. Nergens bijhoren. Kind noch volwassene. Onbegrip. Maar ook: grootse idealen. Ze roepen tegen de wereld en hopen op verandering. Maar de wereld blijkt begrensd. Ouders, liefde voor anderen, geld, het aantal uren in een nacht, de hoeveelheid drank die je lichaam kan verdragen, zelfs de grootsheid van idealen kent een grens.

Deze werkgroep gaat op een interactieve manier aan de slag met het thema ´grenzeloos puberen´.
Vraagstukken die aan de orde komen:

  • Waarom zoekt een puber grenzen op?
  • Wat is het nut van een grenservaring?
  • In welke crises kan een puber terechtkomen?
  • Welke complexiteit komt een puber tegen in de samenleving?
  • Wat levert de puberteit je op?
  • Hoe kun je pubers ondersteunen?