Edmond Schoorel: Verwennen / verwaarlozen

Verwennen is echt iets voor grootouders. Die zijn daar voor. Ouders voeden op, nietwaar, en dan ga je niet verwennen. Van verwaarlozen wil je niet beschuldigd worden. Als een licht schuldgevoel je zegt, dat je misschien te weinig aandacht aan je kind besteed hebt, ga je dat snel goedmaken. Over dit speelveld gaan we het hebben. Wanneer is “verwennen” gezond en wanneer schadelijk voor de ontwikkeling van je kind. Wanneer is “verwaarlozen” therapeutisch? Wanneer is verwennen eigenlijk verwaarlozen? Kunnen we de begrippen verwennen en verwaarlozen een plek geven in de fysiologie en de ontwikkeling van jonge kinderen?

In de werkgroep zullen we de werking van verwennen en verwaarlozen nader onderzoeken. Misschien kunnen we beschrijven wanneer we ze ongegeneerd kunnen inzetten.

Edmond Schoorel is kinderarts. Hij werkt in het Kindertherapeuticum en in het Diakonessenhuis in Zeist. Hij schreef het boek: De eerste zeven jaar, kinderfysiologie. Vanuit de Medisch Pedagogische Onderzoeksgroep leverde hij bijdragen aan de drie uitgaven van deze groep: Leren, op weg naar een antroposofische leertheorie; Pedagogie, een kunst - een kunde en Het dilemma van de morele opvoeding, Wie moet er wat aan doen? De werking van de moderne media op de ontwikkeling van kinderen is een van zijn interessegebieden.