LEZING: De Vrijeschool tussen verleden en toekomst

Lezing door Chrisfof Wiechert

Het bijzondere van de vrijeschool Den Haag is, dat het de eerste vrijeschool was, die buiten Duitsland gesticht werd. Kort na Den Haag kwam Basel (1924, dan Londen (1926), en New York (1928).

Alleen al deze namen laten zien met welke kracht deze impuls de wereld inging. Welke impuls is dat eigenlijk?
Als verscheidene generaties opeenvolgend aan een dergelijke impuls werken, kan het niet anders, dan dat er slijtage optreedt. Bijvoorbeeld in die vorm dat je niet meer weet waarom iets gedaan wordt. Dan hoor je 'omdat het zo hoort'.

Wat betekent 'met hart en ziel' concreet? Is dat het wezenlijke of is het de gewenste stemming waarin het leren plaats vindt? Wat wil de opvoedkunst van Steiner eigenlijk? Wat is zijn paradigma, en, is het een nieuw opvoedkundig paradigma, of is het 'traditionele vernieuwing'?

We gaan dus op zoek in het verleden om wellicht daar de toekomst te vinden. En het antwoord op de vraag was /is/ opvoedkunst?