22. Pesten - LET OP: Voor deze werkgroep kunt u zich niet meer aanmelden!!

Ik geloof niet zo in het woord pesten, ik zie meer in "groepsdruk". Ik geloof ook niet zo in slachtoffer, pester en middengroep als identiteit, maar als gevolg van groepsprocessen. In iedere groep komen sociale en antisociale impulsen voor. Eenzaamheid bestaat en kan voor sommige kinderen een belangrijke levensbehoefde zijn. Zorgen dat de antisociale impulsen niet leiden tot isolement, is een verantwoordelijkheid van de school.
Gedrag is een jas die je aan en uit kunt doen. Dat kan je leren. Je bent niet wat je doet, soms raken je daden en wie je bent van elkaar verwijderd. Soms blijft het dicht op elkaar. Iedereen kan leren om bij zichzelf te blijven. Iedere dag kan een gedragsspiraal doorbroken worden. Daar heb je andere mensen bij nodig, klasgenoten en volwassenen. Je kunt daar iedere dag mee beginnen en in een dag kan er een groot verschil worden gemaakt. Wat kunnen opvoeders doen om kinderen te helpen dergelijke stappen te maken? Daarover gaat deze werkgroep!

Na ruime ervaring als klassenleerkracht ben ik sinds 12 jaar werkzaam bij de begeleidingsdienst voor Vrijescholen. Binnen de dienst ben ik vooral bezig met diverse domeinen van het taalonderwijsen de sociale emotionele ontwikkeling van kinderen. Ik ben een van de makers van de Regenboogtraining, een op school afgestemd aanbod voor sociale vaardigheden. Bij deze training willen we vooral de leerkrachten nascholen. We geven opvoeders inzicht in de sociale processen binnen een groep. Daardoor kunnen gedragsproblemen afnemen, worden afgebogen ef worden voorkomen.
Annechien Wijnbergh

€95,00 inclusief 21% BTW